استفاده از تخته سه لا در ساخت و ساز

مرجعي براي انتشار مقالات معتبر و بازنشر بهترين ها در هر حوزه

استفاده از تخته سه لا در ساخت و ساز

۵ بازديد

تخته سه لا به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بالا به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است و علی رغم قوی و همه کاره بودن، برای مشاغل کوچک مقرون به صرفه است. علاوه بر ساختمان سازی، این محصول در مکان های مختلفی همچون کابینت آشپزخانه، کفپوش، دیوار، مبلمان و صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد.

استفاده از تخته سه لا در ساختمان

همانطور که اشاره کردیم، تخته سه لا یکی از پر کاربرد ترین محصولات چوبی برای ساخت سازه های ساختمانی است که می تواند  در سخت ترین شرایط آب و هوایی، مقاومت بالایی داشته باشد. کنده های مورد استفاده برای ساخت تخته سه لا به عنوان مصالح ساختمانی با بخار دادن یا قرار دادن در آب داغ تهیه شده و سپس آنها را وارد دستگاه تراش می کند تا محصول نهایی تولید شود.

استفاده از تخته سه لا به عنوان مصالح ساختمانی

تخته سه لا در صنعت ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد که برخی از رایج ترین کاربردهای آن عبارتند از:

  • ایجاد قالب برای بتن
  • برای ساخت درب و کرکره
  • برای ساخت پارتیشن یا دیوارهای خارجی
  • به عنوان بخشی از سیستم کف سازی

درجه های تخته سه لایه ساختمانی

چندین درجه تخته سه لا در بازار وجود دارد که رایج ترین و محبوب ترین آنها گرید A نام دارد. این نوع پلای وود می تواند به راحتی در برابر هر ضربه ای مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد. درجه تخته سه لا با توجه به عواملی مانند میزان استحکام، تغییر رنگ، عیوب سطحی و مقاومت در برابر رطوبت تعیین می شود که هر رتبه بندی نوع کاربرد تخته سه لا را مشخص می کند.

انواع تخته سه لا برای ساخت و ساز

تخه سه لایی

1.      تخته سه لا دریایی

تخته سه لا دریایی به طور طبیعی در برابر آب مقاومت بالایی دارد و می تواند محافظت اما به این معنا نیست که بتواند صد در درصد چوب را مستعد آسیب کند. زمانی این تخته در برابر آب مقاومت بالایی پیدا می کند که از چوب سخت با کیفیت بالا و چسب ضد آب ساخته شود. این ویژگی ها باعث می شود، تخته چندلایه دریایی به گزینه ای ایده آل برای ساختمان هایی که مدام در معرض رطوبت هستند، تبدیل شود.

2.      تخته چندلا کرکره ای

 این نوع تخته به دلیل تراکم بالا عمدتاً در کاربردهای ساختمانی مانند قالب های سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد. تخته چندلا کرکره ای به قدری متراکم است که حداقل از 9 لایه روکش ساخته شده است و با استفاده از دستگاه های مخصوص در دمای بسیار بالا به هم متصل شده اند. علاوه بر مصارف ساختمانی، از تخته چندلای کرکره ای برای کارهای سنگین مانند ریختن بتن که باید بار زیادی را تحمل کند، به کار برده می شود.

3.      تخته چندلای بیرونی

همانطور که از نام آن پیداست، تخته چندلای بیرونی در خارج از خانه و در مواردی که نیاز به دوام بالایی دارند، کاربرد دارد. این نوع تخته، با استفاده از چسب مقاوم در برابر آب به یکدیگر متصل شده و برای دیوارها، پوشش های سقف و حتی کفپوش های فضای باز کاربرد دارد.

4.      تخته چندلای سازه ای

در سازه های دائمی همچون کفپوش، تیرها، قالب و پانل های مهاربندی که به استحکام بالایی نیاز دارند، از تخته چندلای سازه ای که از چوب نرم یا سخت تهیه شده اند، استفاده می گردد.

5.      تخته سه لا ساختاری

رایج ترین پلای وودی که می توان در ساخت و ساز استفاده کرد، تخته سه لا ساختاری می باشد. این نوع تخته سه لا از رزین های بادوام تهیه شده است که در مدت طولانی دوام بالایی دارند؛ به همین دلیل برای اکثر مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب ضد آب در ساخت تخته سه لا

چسب ضد آب
اولین چسب ضد آب در سال 1934 زمانی که از تخته سه لا در ساخت کشتی استفاده می شد اختراع که این امر موجب جلوگیری از غرق شدن کشتی ها در دریا شد. از این رو، تولید کنندگان شروع به جستجوی راه حل های نوآورانه برای چسب های مبتنی بر آب کردند تا در شرایط مرطوب لایه های پلای وود از هم باز نشوند. چسب ضد آب برای افزایش مقاومت تخته سه لا در برابر رطوبت و دمای جوش استفاده می شود.

 برای این منظور می توان از انواع چسب ها از جمله ملامین، چسب فنولیک و اوره فرمالدئید استفاده کرد. اما نکته قابل توجه در این است که استفاده از این چسب ها برای انسان مضر بوده و باید هنگام کار در فضای باز با تهویه مناسب به کار برده شود.

تخته سه لا از چه چیزی ساخته شده است؟

تخته سه لا از چوب نرم و چوب سخت و در برخی موارد ترکیبی از هر دو ساخته می شود. اما نکته قابل توجه در این است که معمولاً برای افزایش دوام و استحکام بالا از مواد اضافی همچون کاغذ، پارچه، پلاستیک و حتی فلز آغشته به رزین به روکش های جلو و پشت تخته سه لا اضافه می گردد که این کار باعث شده، مقاومت تخته سه لا بیشتر شود.

دلایل استفاده از تخته سه لایه

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • عایق صوتی و حرارتی بالا
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاومت در برابر ضربه زیاد
  • کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش
  • استحکام کششی بالا برای کارهای سنگین
  • تخته سه لا می تواند از چند میلی متر تا چند اینچ متغیر باشد.
  • افزودن یک لایه رنگ و چسب می تواند مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش دهد.

خرید تخته سه لایه

پلای وود
ورقه های تخته سه لا با اطلاعاتی همچون نوع گرید، جنس، کیفیت چوب و سایر فاکتورهای مهم به فروش می رسند. از این رو، هنگام خرید این محصول باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به پروژه و بودجه خود این الوار چوبی را تهیه کنید. اگر می خواهید درباره تخته سه لا بیشتر بدانید یا علاقه مند به خرید آن برای پروژه های ساختمانی خود هستید، اینجا را کلیک کنید.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.